Friday, August 19, 2011

DALCA ISTIMEWA ALA MAGHRIBI


Assalamualaikum, Salam petang Jumaat yang penuh keberkatan. Tentu ramai yang sedang berada di dapur time petang2 begini. Sama macam akak juga, sambil2 memasak tu sempat juga jenguk2 mencari resepi. Actually tengok dok mencari resepi biskut raya. Dah jumpa banyak sangat yang berkenan cuma bahan2 nya la pulak ada saja yang tak ada dirumah ni.

Oklah, yang di gambar tu masakan dalca yang selalu akak buat jika ada tempahan nasi minyak. Lebih sedap jika gunakan daging kambing tapi disini akak gunakan daging ayam. Untuk sesiapa yang teringin nak rasa dalca ala2 Maghribi ni boleh lihat resepinya di bawah ni. Resepinya dah akak ubahsuaikan sedikit ikut tekak tukang masaknya, selamat mencuba..... :)

SUMBER : EDISI RAMADAN LEPAK BERSAMA MAWAR

BAHAN BAHAN
  • 1 1/2 kg daging kambing (akak tukar ke ayam)
  • 2 cwn kacang dhal (direbus sampai lembut, 1/2 darinya dikisar hingga hancur)
  • Rempah penumis 4 sekawan : kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga & cengkih
  • 5 ulas bawang merah dihiris
  • 3 ulas bawang putih dihiris
  • Sediit halia dihiris halus
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 bawang besar kisar
  • 2 cm halia kisar
  • 4 ulas bawang putih kisar
  • 6 ulas bawang merah kisar
  • 2 sudu besar serbuk ketumbar
  • 3 sudu besar serbuk cili
  • 1 sudu besar jintanmanis
  • 1 sudu besar jintan kasar
  • 1 sudu besar rempah kari daging
  • 5 biji buah tomato dibelah2 setiap satu
  • 2 bji terung bulat dibelah 8 setiap satu
  • 1 batang lobak merah potong memanjang
  • 3 biji ubi kentang dibelah 4 setiap satu
  • 10 btg kacang panjang dipotong kecil
  • 1 capsicum hijau dipotong kecil
  • 4 biji cili hijau dibelah tengah
  • 2 keping asam gelugor
  • 1 sudu besar gula
  • Garam secukup rasa
CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan minyak dan tumiskan rempah 4 sekawan, bahan hiris & daun kari sehingga kekuningan
  2. Sementara itu, satukan serbuk cili, ketumbar, rempah kari, jintan manis & jintan putih dan campurkan dengan sedikit air, gaulkan sehingga jadi pes
  3. Masukkan semua bahan kisar dan pes rempah diatas dan kacau2kan biar sebati & tunggu hingga agak garing sedikit
  4. Masukkan kesemua kacang dhal diikuti dengan daging kambing atau ayam kacau2kan biar sebati dengan rempahnya
  5. Masukkan buah tomato dan 1 cawan air dan biarkan ia merenih sebentar sehingga daging kambing empuk, jika guna ayam sekejap saja sudah mencukupi
  6. Masukkan 1 mangkuk santan sederhana pekat, cili hijau & capsicum, kacau lagi, biarkan ia mendidih 
  7. setelah itu, masukkan sayur2an, yang keras dahulu baru dimasukkan sayur2 yang lembut pula
  8. Masukkan asam gelugur, garam & gula. Apabila semua bahan2 sudah sebati masaknya tutup api & sedia untuk dihidangkan


4 comments:

  1. Fuh..kena dengan nasi arab ni, sure tak sedo diri makan...lapar plak time2 gini..aduhaiiii

    ReplyDelete
  2. Cendana Kasih...Owhhh mmg sgt2 kena dgn nasi arab, nama pun dalca maghribi kan!!sabo dulu sikit lg je dh nak berbuka... :)

    ReplyDelete
  3. assalam..sedapnya dalca, jgn kata ngan nasi arab ngan nasi putih pun sodap nehh

    ReplyDelete
  4. Assalam ina, sedapnya nampak dalca tu, terliur pulak tgknya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...