Thursday, August 25, 2011

BISKUT SAMPERIT JANTUNG HATI


Assalamualaikum...Nyaman sungguh rasanya petang ni, hujan gerimis turun tak henti2 dari awal petang tadi, Alhamdulillah. Sambil2 memasak tu sempat la singgah kejap sini untuk update biskut raya yang sempat akak buat petang semalam. Biskut ni sangat2 digemari oleh semua anak2 akak. Semalam lepas terawih semua berpakat makan biskut samperit ni beramai2. Macam tak boleh berhenti je tengok depa makan. Takpe2, memang mama dah buat lebih ni untuk anak2 tersayang yang dah lama request nak biskut ni.

Nak lama2 disini pun tak boleh, sebab tengah masak2 di dapur tuuu, nanti hangus padan muka aiii kan! Ok, untuk resepinya macam biasa ada di bawah ni. resepi ni adalah resepi yang akak gunakan sejak zaman anak dara lagi..... :)  
  

 BAHAN BAHANNYA
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan tepung kastad
  • 1 cawan tepung gandum
  • 4 biji kuning telur
  • 1 1/2 cawan tepung gandum (atau secukupnya)
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • Buah ceri untuk hiasan
CARA MEMBUATNYA
  1. Pukul gula bersama mentega sehingga betul2 kembang
  2. Dalam bekas berasingan pukul kuning telur sebentar saja, lalu dimasukkan ke dalam adunan gula & mentega tadi, gaulkan biar sebati
  3. Masukkan esen vanuilla dan kacau2kan lagi
  4. Akhir sekali masukkan kesemua tepung2 yang telah dicampurkan bersama2 & diayakkan terlebih dahulu, kacau2kan lagi biar rata kesemua bahan
  5. Masukkan ke dalam acuan samperit berbentuk bunga dan tekan perlahan2 ke atas loyang pembakar
  6. Bakar pada suhu 170C selama 15 minit atau sehingga betul2 masak.
  7. Jika inginkan dua warna, asingkan sedikit adunan tepung dan campurkan dengan beberapa titis pewarna merah, setelah digaul sebati campurkan sedikit dengan adunan yang tidak berwarna barulah ditekan dengan acuan


3 comments:

  1. I likeee...kaler merah/pink n kuning samperit..siap ada lap2 u lagik...nx time bleh try rcp kak ina ni plak

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih kerana sudi melapangkan masa melayari AZLIYACOLLECTION.BLOGSPOT.COM

    Apa itu SAUNA OZON INFRARED dan kebaikannya kepada anda

    http://azliyacollection.blogspot.com/2011/09/sauna-ozon-infrared.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...