Saturday, March 5, 2011

BUTTER ROLL

Assalamualaikum...Lamaaa sungguh tak meroti!!! Tiba2 je datang seru so akhirnya terjadi la butter roll bread ni. Semua rakyat kat rumah ni gembira sambil tepuk2 tangan bila tengok akak buat roti. Bukannya rakyat jelata ni tak pernah jumpa roti yea...tapi lebih berkenan yang akak buat dari yang jual kat kedai. Kalau yang beli tu, rakyat jelata ni suka komplen itu tak kena, ini tak kena, pokoknya serba-serbi tak kena ( emmm....ni agak2 tau turun dari perangai sape ni...ahaha...)  

Mula2 tu akak jadi geram tengok roti ni kat dapur Yatie. Yatie pulak dapat dari dapur Cik Mat Gebu. Check kat kabinet dapur tengok2 semua bahan2 yang diperlukan pon ada, jadi memang takde alasan lagi untuk tidak meroti. Terima kasih akak ucapkan buat Cik Mat Gebu sebab siap demo cara2 roll roti ni. Owh yea...resepi asal adalah dari MamaFami. Izinkan akak copy resepinya di sini untuk future reference yea...Kalau sesiapa nak tengok step by step oleh CMG cara buat roti yang comel & gebu ni, boleh klik kat SINI.
  SUMBER : YATIEMEMORIES, CMG 
RESEPI ASAL : MAMAFAMI 

Bahan-Bahannya :-)
  • 200 g tepung roti (high-protein flour)
  • 1/2 camca teh garam
  • 1/2 camca teh bread improver
  • 5 g gluten (mat ganti dgn 1/2 camca teh bread softerner)
  • 40 g gula halus
  • 6 g instant yeast
  • 30 gram telur, pukul 1 biji telur kemudian timbang
  • 95 ml air
  • 30 g mentega
  • Telur + esen vanilla, untuk disapu
  • Sedikit gula pasir kasar
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan diatas kecuali mentega, ke dalam mangkuk adunan, uli hingga menjadi doh, tambah mentega, terus menguli hingga mendapat doh yang lembut, licin dan anjal.
  2. Bulat2kan, alih dalam bekas dan bungkus dengan plastik, biar 45 minit - 1 jam.
  3. KAEDAH LAIN Masukkan semua bahan2 dalam breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan "on", tunggu hingga siap.
  4. Tabur meja kerja dengan sedikit tepung gandum, keluarkan doh dan tumbuk untuk membuang udara. Bulat kan dan canai seperti dalam gambar. Potong 12 bahagian sama besar (agak2 jee).
  5. Kemudian gulung satu persatu potongan tadi secara berhati2 dari luar ke dalam (dari bahagian besar ke bahagian kecik), kemas kan dan alih ke dalam loyang yang telah disapu sedikit mentega. Buat hingga siap.
  6. Biar 45 minit hingga doh mengembang.
  7. Sapu dengan telur (lebihan yang 30 gram tadi) + esen vanilla pada setiap doh roti, tabur sedikit gula pasir kasar.
  8. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 minit atau hingga kuning keemasan, sejukkan atas jaringan atau boleh juga dihidangkan panas2... 

6 comments:

  1. Azlina....gebunya Butter Roll tu....kak cek nak sikitlah....

    ReplyDelete
  2. kak, byk dh tertinggal n3 akak yg best2 ni..roti ni pun best jer nengok montok2 dan gebus jer sedap ni kalau cicah ngan kopi panas ni..:)

    ReplyDelete
  3. perhhh..cantik dan gebu la roti akak tu...

    ReplyDelete
  4. Cik Cek...mmg gebu tu yg cpt abis tu...x dpt la nk bagi. cuti2 ni boleh la buat, anak2 cik cek mst suka mkn roti ni.. :)

    Nieza, montok & gebu mcm yg buat nya jugak..wahaha...belum sempat nak bancuh kopi tengok2 dah pun abis roti2 tu..huhu

    Mas, haiiii...roti cik adik tu lagi la meletup tup! Nak ambik smangat meroti dr Mas arrrr....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikumwbh kanda....dinda dataaaaaaaaaaaang!! Maaflah busy sket n rugi terlepas lak byk entry kay sini..tercungap2 gak la nak ngejorr ni...nak minta sup gear box and kasik cicah itew butter roll....mmmm yummy!!

    Roti tu kembang cam pipi aiiii u....keh3!!

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum K.Lina,
    Gebu dan comel2 roti akak...mmng sedapkan kak roti buat sendiri...yg paling best bila anak2 tak sabar nak rasa dan menghargai hasil air tangan ibunya sendiri...kan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...