Friday, August 6, 2010

NASI TOMATO FRESH FROM SHAM GARDEN SYRIA

Assalamualaikum buat semua yang ada berkunjung ke sini. Terima kasih ya sebab sudi jenguk tempat yang tak seberapa ini. Bukannya selalu dapat update blog pun, masa terhad. Actually dengan berblog ni dapat juga release kan stress, tambah bila jalan2 cari resepi kat rumah kawan2, best je tengok macam2 masakan yang pastinya lazat. Hari ini betul2 stress, dengan macam2 hal tapi akak tenang2kan juga jiwa raga ni, tambah dapat tengok final Akademi Al Quran sambil mengupdate blog ni, lega dan hilang stress dengarkan alunan merdu ayat2 suci Al Quran dari para peserta.
Kat gambar ni botol tomato paste yang digunakan untuk buat nasi tomato. Akak hanya gunakan jenis ini, From Sham Garden dan satu lagi Al Ahlam, dua-dua dari negara Syria. Kalau takde stok rasanya lebih baik tak payah buat nasi tomato. Bukannya apa sebab tekak dah terbiasa dengan rasanya yang memang berbeza. Ni bukan akak yang kata tau...ni customer yang kata tau! Tak percaya, dapatkan ia di Suria Wholesale KL.

Resepi nasi tomato : 

1 kg beras basmathi ( direndam dulu 1 jam )
3 sudu makan pes tomato Syria 
2 biji bawang besar dihiris nipis 
8 biji bawang merah ) 
4 biji bawang putih ) di kisar 
2 cm halia ) 
2 helai daun bay ( boleh tukar ke daun pandan )
Bahan penumis : 3 cm kulit kayu manis , 1 bunga lawang, 3 buah pelaga & 4 bunga cengkih 
1 cawan susu cair
1 sudu makan gula pasir
Garam secukup rasa 
Air secukupnya 
4 sudu makan minyak sapi 

CARA MEMBUATNYA
Toskan dulu beras yang direndam.
Panaskan minyak sapi dan tumiskan bahan penumis, bawang besar dan bahan kisar diikuti daun bay/pandan hingga kekuningan. 
Masukkan pes tomato dan tambahkan air lebih kurang 1/2 cawan. Biarkan ia seketika hingga naik baunya dan pindahkan ke periuk nasi elektrik. 
Masukkan garam, gula dan susu cair diikuti air secukupnya. Bila dah mendidih masukkan beras dan biarkan ia masak hingga kering airnya.
Dah kering tu, gunakan chopstick dan lerai2kan nasi tomato dan siap untuk dihidang bersama lauk kegemaran.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...