Monday, August 16, 2010

ASAM PEDAS IKAN TERUBUK DARI TAPAH KE KAMPAR

Assalamualaikum buat semua...waktu sekarang 1.15am, akak sekeluarga baru je balik dari Kampar. Lama betul tak balik ke Kampar menjenguk emak yang tinggal seorang diri. Entah angin apa tiba2 anak2 kata babah ajak berbuka di Kampar. Akak yang tengah lazy2 atas sofa terus bangun dan merancang apa nak masak untuk dibawa ke sana. Dalam masa yang sesingkat ini ( 1 jam ) apa sangat la yang boleh dimasak, teringat emak memang suka asam pedas dan kebetulan ikan kegemarannya pun ada. Selain dari asam pedas ni, akak sempat buat ikan terubuk goreng dengan air asamnya dan sotong goreng kunyit (ni lupa nak ambil gambarnya).
Resepi Asam Pedas Ikan Terubuk
1 ekor ikan terubuk
8 biji bawang merah )
4 bii bawang putih ) dikisar
1 cm halia ) bersama2
2 batang serai )
3 sudu makan cili kering siap dikisar
2 cm belacan
2 tangkai daun kesom
1 bunga kantan dibelah 2
8 kacang bendi
1/2 cawan air asam jawa
1 keping asam gelugur
1/2 sudu makan gula
Garam secukup rasa
2 sudu makan minyak untuk menumis
Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, serai dan belacan, jika pekat tambah sedikit air, kemudian masukkan cili kering pula.
Tunggu hingga agak garing tumisannya (kalau tak garing asam pedas kurang enak rasanya), masuk pula air asam jawa dan asam gelugur dan tambah secawan air.
Bila dah mendidih masukkan ikan terubuk, diikuti bunga kantan, daun kesom dan akhir sekali kacang bendi.
Akhir sekali sesuaikan rasa dengan sedikit gula dan garam.
Sedia untuk dimakan.
Bahagian tengah ikan terubuk akak goreng garing2 dan dicicah dengan air asam
Sememangnya sedap...
Kalau dah berada di Kampar tu memang tak sah kalau tak meronda sekitar Taman Bandar Baru. Tempat ini penuh nostalgia buat akak sekeluarga. Mana tidaknya, 10 tahun akak menetap disana, lama kan...Azam akak untuk kembali ke Kampar satu hari nanti sekiranya semua rancangan akak berjaya, Insya Allah. Kat gambar tu Restoran yang akak saja2 singgah..

1/2 jam menunggu, akhirnya tibalah satu persatu makanan yang dipesan. Dah la lembab, rasa pun ntah apa2, yg sedap cuma ABC strawberry tu je..Tak mungkin datang lagi ke restoran ni.

Lepas makan yang ntah apa2 rasanya tu, jalan2 lagi....ni pulak Grand Kampar Hotel, pernah jadi lokasi penggambaran Cicakman 2.

Anak2 sempat turun dan main air basah2kan baju depa di air terjun bertingkat depan hotel tu, macam tak pernah jumpa air pulak kan! wahaha..malunya mama...Lepas tu kami semua pun balik ke Tapah, dan seperti biasa hati akak bertukar menjadi sayu....

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...