Monday, August 9, 2010

MAKAN GAJI OR BISNES? NI PENDAPAT AKAK...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua. Malam2 gini akak baru sampai kat rumah, banyak sangat kerja yang perlu diselesaikan sebelum tibanya Ramadhan. Tiba kat rumah...wah! rumah begitu kemas dan tersusun indah..terima kasih wahai anak2 tersayang kerana memahami. Walaupun kesemuanya lelaki tapi tak pernah bagi masalah pada mamanya ini..Alhamdulillah!  

Tibalah masanya akak menjawap soalan teman rapat mengenai persoalan makan gaji atau bisnes yang telah lama terpaksa akak abaikan soalannya itu. Maafkan I yea...I am sooooo busy! So, sebelum Ramadhan akak paksakan diri memikirkan jawapan kepada persoalan tersebut. Sila baca di sini kerana perbincangan di telefon atau sms akan menjadi semakin panjang dan sukar ditamatkan. Amboi..macam keras je bunyinyee..hehe.. Hadis Rasulullah saw "9/10 rezeki datangnya dari perniagaan"..Siapalah kita untuk menidakkannya? Maka, itulah juga sebabnya dugaan dan ujian itu adalah lebih hebat bagi sesiapa yang berniaga tidak kira sekecil mana, atau sebesar mana perniagaan tersebut. 

1. Kalau makan gaji, kita terlalu terikat dengan masa bekerja. Seperti akak dulu, terkejar2 ke sana sini, mana nak masuk kerja, nak hantar anak, nak ambil anak, nak lunch, nak masuk balik after lunch, huissh..fikirkan ini memang tak sanggup akak kalau nak bekerja semula! Compare to bisnes sendiri, tenang aje...suka hati u nak start pukul berapa..lagi lambat u start lagi lambat duit masuk (haha padan muka kan!)Kalau makan gaji, lambat masuk siaplah mengadap bos, tambah teruk kalau dapat warning letter.. 

2. Jika bekerja makan gaji, sekiranya ada masalah, terdapat ramai staf dikeliling u yang akan cuba settlekan masalah tersebut, tambah lagi yang higher rank pasti takkan biarkan u dihimpit masalah kerja kan! Sebaliknya, bekerja sendiri, sekiranya ada masalah, pandai2la nak cari jalan settle sendiri sebab sekiranya selalu refer kat family or friends tak semestinya mereka akan menolong u, sebaliknya mungkin akan menganggap u sebagai orang yang bermasalah..huhu...tak suka kan! 

3. Sekiranya u memang dah gembira dengan suasana kerja makan gaji, dapat berbincang/bertukar pendapat dengan rakan2 sepejabat tentang hal2 berkaitan kerja atau lain2 hal so teruskan sebab...bila buat bisnes sendiri suasana bekerja dah jadi lain..tambah kalau dikelilingi oleh orang2 yang tak sependapat/sehaluan, atau dengan orang yang bermasalah yang mungkin akan memudaratkan bisnes u, ni memang paling sakit jiwa weh! Senang akak cakap bisnes boleh sebabkan stress bila bekerja dengan orang yang tiada kesungguhan! 

4. Pasal cuti yang u kata best sangat jika berniaga sebab tak terikat...Memang la kalau makan gaji cuti dah ditetapkan ikut la rank u, makin tinggi makin banyak cuti dapat..tapi kalau bisnes sendiri takde perkataan cuti tau sebenarnya..coz kalau cuti maknanya no income la on that day..lainlah kalau bisnes u dah tersangat2 la berjaya sampai dpt cover untuk hari u bercuti... 

5. Bekerja makan gaji, kalau u buat kesilapan pun everything boleh di rectify kan..right? Takde la sampai hancur hidup u disebabkan 1 mistake yang u buat di ofis. Tapi dengan bekerja sendiri, 1 mistake mungkin akan menghancurkan hidup u dan yang paling dahsyat jika mistake atau penipuan dilakukan oleh orang lain di dalam bisnes itu tapi u yang terpaksa menanggung kesannya..memang takkan dapat diperbetulkan sebaliknya untuk dijadikan pengajaran! Dalam bisnes tak boleh silap buat decision sebab akan effect almost everything (from my experience..) 

Finally, adakah dengan membaca semua ini u dah takut untuk tinggalkan kerja makan gaji dan mulakan bisnes ? Rasa ngeri ? Takut tak berjaya ?
Hey..hey..itu bukan tujuan akak okay tapi fikirkan sebaik2nya jangan terburu2 ya! Macam akak dulu, akak dah buat persediaan yang betul2 mantap (ececeh..) Selesaikan semua hutang dulu, seboleh2nya ZERO hutang. Buat simpanan yang secukupnya untuk 3-4 tahun. Pastikan dulu orang2 terdekat dengan u tidak dikategorikan bermasalah, sebab jika ada mungkin akan mendatangkan masalah pada u di kemudian hari. Oh ya, u juga MUST HAVE sumber pendapatan lain yang stabil kot2 bisnes yang u buat tak menjadi or kurang menjadi at least ada backup kan..kan...
Yang paling penting dalam bisnes, sentiasalah mengingati Allah sebab Allah sentiasa mendengar dan mengetahui segala2nya. Sekiranya u dianiaya dalam perniagaan banyak2lah bersabar kerana sebenarnya Allah amat menyayangi u sekiranya u terpilih untuk diuji dengan apa2 bala, bencana dan malapetaka Sekiranya u redha Insya Allah u akan dapat balik berganda2 kenikmatan dari Nya..wallahualam..

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...