Monday, October 17, 2011

KUIH LOMPANG PANDAN


Assalamualaikum....Penantian itu satu penyiksaan, kata orang la, bukan kata akak. Bagi akak dalam situasi sebegini banyak benda lain yang berfaedah boleh dilakukan. Sekarang ni tengah pening memikirkan lokasi untuk memindahkan barang2 katering ke tempat yang lebih sesuai memandangkan peralatan katering semakin bertambah dan memerlukan tempat penyimpanan yang luas. Mulai malam ni, kami akan buat operasi sedikit demi sedikit untuk mengemas barang2 supaya proses perpindahan berjalan lancar dengan keizinan Allah.

Ok la, berbalik kepada gambar di atas adalah lompang pandan yang akak buat tempohari. Style orang kat rumah ni kalau makan kuih lompang haruslah kelapa parut nya bertimbun2. Kalau letak ciput2 je kelapa parut tu baik tak yah makan kata depa...ishh3..mana belajar ntah perangai yg bukan2 ni!! Resepi macam biasa ada di bawah ni yea...


BAHAN BAHAN

  • 225 g gula pasir
  • 250 ml air (utk masak bersama gula)
  • 1 helai daun pandan
  • 300 g tepung beras
  • 2 1/2 sudu makan tepung sagu
  • 250 ml air
  • 1/4 sudu teh garam
  • 1 sudu besar pes pandan
  • 1/2 biji kelapa parut putih
  • 1 sudu kecil garam (digaul dgn kelapa parut)

CARA MEMBUATNYA
  1. Masak gula bersama air & daun pandan di dalam periuk sehingga larut kesemua gula
  2. Satukan tepung beras, tepung sagu, garam dan air di dalam sebuah mangkuk, kacau2kan & masukkan air gula tadi, kacau2kan lagi supaya sebati
  3. Masukkan kesemuanya dalam blender dan kisarkan sebentar dan tuang ke dalam jag plastik untuk memudahkan kerja menuang kedalam acuan nanti
  4. Panaskan acuan kuih lompang terlebih dahulu, keluarkan acuan dan tuangkan adunan tepung ke dalam setiap satu acuan, kukus selama 15 minit
  5. Keluarkan kuih dari acuannya, letakkan kelapa parut putih yang sudah digaul dengan sedikit garam di bahagian atasnya.

3 comments:

  1. Assalam Ina. sremakin maju bisnes catering tu, alhamdulillah brg pun bertamabh, semoga segalanya di permudahkan allah.

    Sukanya akk tgk lompang semua ada lesung pipit, dlm lak tu, kalo akk buat sellaunya pesen malu2 kucing je lesung tu heheh.

    Baru best mkn ngan kelapa byk2, rasa lemak masinnya

    ReplyDelete
  2. EmbunRosaliza..Waalaikumussalam, Alhamdulillah, terima kasih..

    Tak de lesong pipit pun x kisah la kak Rosa, janji sodap rasanya..Ni pun dah tertutup dgn klapa bertimbun2 tu bukannya nampak dah pun..hehe.. :)

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Ina..kuih lompang memang kegemaran saya gak..biasa makan yang guna gula melaka tu, tapi ni versi pandan...ada masa boleh gak cuba ni..

    Dan jangan lupa yaaa..nanti datang ke rumah dan sudi-sudilah kiranya mengambil award dari saya....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...