Saturday, March 7, 2015

COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE...MAKAN TAK JEMU2


Assalamualaikum...Akhirnya tercapai jugak nak mengupdate setelah berbulan2 tidak berkesempatan. Masa pulak tu bergerak kemain pantas zaman ni...kejap aje dah masuk ke bulan Mac 2015. Semoga tahun ini bersinar dan membahagiakan buat kita semua ya..

Kek ni dibuat untuk birthday suami pada 1 Januari yang lalu tapi akak buat lambat seminggu sebab keadaan yang agak sibuk pada masa tu. Emmm, suami memang suka kek2 sebegini, jika yang beraising dan bercoklat2 tu memang tak berkenan la ditekaknya tu. Tahun ni dah 44 tahun usia suamiku ini (begitu juga dengan diriku..hehe..) Semoga terus tabah dan berjaya dalam apa yang diusahakan ye Yang...Semoga menjadi anak yang sedia berbakti pada ibubapa dan keluarga. Paling penting menjaga hati emak kerana syurga bagi seorang anak lelaki terletak dibawah keredhaan emaknya bukan isterinya..

Bersyukurlah kita diatas segala perubahan positif yang kita lakukan pada diri kita berdua. Ternyata dengan sedikit perubahan pun telah memberikan kebahagiaan yang besar buat kita. Terasa sungguh kasih sayang Allah, tak disangka2 kita dihadiahkan pula olehNya seorang puteri bagi  melengkapkan keluarga kita, Terima kasih Ya Allah...

Kembali pada cerita kek yang gebusss tersangat2 ni. CSJCC ni dah lamaaa femes dan I pun dah beberapa kali buat sebenornye tapi baru perasan tak pernah ada entri pun lagi tentang ciskek ni. Buat sesape yang masih belum mencubanya jomla try buat. Bila dah siap tu, hidangkan pada suami tercinta, tentu semakin sayanggg suami tu nanti bila selalu dapat makan masakan air tangan isterinya. Okay la dah puas membebel kat sini, jom nengok resepinya kat bawah nun....

COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE

SUMBER : HANAMEMORIES &
                  ALMA

BAHAN A

  • 250g cream cheese
  • 50g butter
  • 100 ml susu segar (fresh milk)
  • 6 biji kuning telur
  • 1 sdb jus lemon
  • 1/4 sdk garam
  • 60g tepung kek / tepung superfine
  • 20g tepung jagung (cornflour/cornstarch) 

BAHAN B
  • 40g gula (granulated sugar)
  • 6 biji putih telur
  • 3/4 sdk jus lemon
Cara-cara
  1. Cairkan cream cheese, butter & susu dgn teknik double boiler. Bila dah cair, sejukkan adunan cream cheese. Kemudian, campurkan tepung, tepung jagung, kuning telur, garam & jus lemon ke dlm adunan cream cheese & gaul hgga sebati.
  2. Dalam bekas lain, pukul putih telur sampai berbuih2 (foamy). Kemudian masukkan gula & pukul lagi sampai bertanduk (soft peak).
  3. Campurkan adunan Bahan A ke dalam adunan Bahan B & kacau sampai sebati. Sediakan tin/bekas kek yg bulat berukuran 8 inci, yg digriskan & dilapik dgn kertas baking. Tuang adunan kek dlm tin kek.
  4. Bakar kek selama sejam, dgn cara au bain-marie (waterbath), pd 160 degrees C / 325 degrees F.
  5. Sejukkan kek sebentar sebelum dikeluarkan dari loyang. Sedia untuk dipotong dan dihidangkan.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...