Wednesday, October 8, 2014

PUDING BUAH-BUAHAN KOKTEL


Assalamualaikum...Setelah beberapa hari tak mengupdate nampaknya petang ni baru berpeluang. Bukannya malas tapi lately ni baby Nailah pantang sangat tengok akak ngadap komputer mula la dia buat macam2 nak perhatian. Kalau dah angkat dia letak sebelah pun mau terbalik komputer dibuatnya..lasak anak perempuan yang sorang ni..So tengah baby tidur ni sempat la mamanya lepak kejap kat sini.

Petang2 yang panas macam sekarang ni kalau dapat makan puding memang nyaman rasa tekak. Kat rumah akak ni selalu jugak buat puding. Puding koktel ni setelah beberapa kali dibuat akak pun dah adjust serba sedikit untuk dapat rasa yang sesuai di tekak. Selera akak kalau puding suka yang manis dan lembut sikit...kalau tak suka manis boleh dikurangkan sukatan gula. Kuahnya tu kalau taknak buat pun takpe, puding tu pun dah cukup sedap..Kuah tu saja I ngada2 nak buat. Ok lah, resepinya di bawah ni....

BAHAN BAHANNYA

20 gm agar2 bertali
150 gm gula pasir
1 tin buah2an koktel (mixed fruit cocktail)
1 tin susu cair
3 sudu besar tepung kastad
1 liter air

BAHAN2 UNTUK KUAH PUDING
  1. 1 tin susu cair
  2. 1 sudu besar esen vanila
  3. 1 cawan air dari tin buah2an koktel

CARA MEMBUATNYA
  1. Basuh agar2 terlebih dahulu kemudian masak dengan air sehingga agar2 larut kesemuanya
  2. Tambahkan gula pasir dan kacau2 sehingga gula sebati dengan agar2
  3. Campurkan tepung kastad dengan susu cair didalam bekas yang lain, kacau sehingga sebati
  4. Tuangkan ia ke dalam periuk larutan agar2 tadi dan perlahankan api serta kacau2kan.
  5. Sementara itu,asingkan secawan air dari buah2an dalam tin dan tuangkan kesemua buah2an serta air yang selebihnya kedalam larutan agar2,
  6. Biarkan ia mendidih dan pekat kemudian tutupkan api
  7. Tuangkan ke dalam bekas yang bersesuaian dan masukkan ke dalam fridge selama beberapa jam.
  8. Untuk kuahnya pula, campurkan kesemua bahan2 lalu dimasak diatas api sehingga mendidih. Tutup api dan sejukkan didalam fridge 
  9. Tuangkan kuah secukupnya (jika suka) untuk dimakan bersama2 dengan puding. 

3 comments:

  1. Dah lama tak buat puding ni .. tunggu anak dara akak besar nk suruh dia buat sendiri :)

    ReplyDelete
  2. lama tak kesini..sedap tu kak..mcm terliur la pulak..amik resipi dulu..jap lagi nk ke giant boleh cr buahan koktail tu..

    ReplyDelete
  3. enak sebagai pencuci mulut..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...