Sunday, November 27, 2011

SWISS ROLL ZIRAFAH


Assalamualaikum & Salam sejahtera buat semua. Swiss roll ni akak buat beberapa hari yang lalu, cuma baru sempat diuploadkan malam ni. Biasalah waktu cuti sekolah begini, kesibukan melampaui hari biasa bila semua anak2 berada dirumah 24jam. Sekejap2 nak makan itu & ini, dan sebagai emak sudah pasti tidak akan menghampakan anak2, sedangkan mereka sendiri tidak pernah menghampakan akak dengan keputusan peperiksaan.

Alhamdulillah, tahun ini anak2 dapat meraih anugerah Akademik Terbaik di sekolah. Sebagai emak pula, akak selalu mengingatkan diri sendiri jangan sampai anak2 alpa di cuti sekolah ini. Walaubagaimana pentingnya pendidikan duniawi sekali pun, janganlah sekali2 diabaikan pendidikan ukhrawi, terutama sekali di zaman yang serba serbi mencabar ini.

Hehe..panjang pulak intro tu kan, al maklum lah dah lama tak mengarang. Berbalik kepada swiss roll zirafah ni, resepinya akak temui dari citarasa wan @ kak wan. Resepi asalnya adalah dari Miss B. Swiss roll ni memang la sedap rasanya, sekali hadap je la dah licin kesemuanya.

Sepatutnya lepas digulung tu, simpan sejam dalam fridge tapi akak tak sempat simpan. Tengok la kat gambar tu, sememeh je rupanya bila dipotong swiss roll tu kan!! Takpe la, lain kali boleh buat lagi ni. Resipi ni akak copy n paste dari blog kak Wan. Thanks to both, kak Wan & Miss B.. :)) 
 
Swiss Roll Zirafah / Giraffee Swiss Roll
Sumber :  MissB@everybody Easts Well
                  Kak Wan@Citarasawan
                 


Adunan Coklat
Bahan A
3 biji kuning telur
15gm gula kaster
60ml air
40ml minyak jagung / minyak masak
75gm tepung gandum
1/2 sudu teh esen vanila

Bahan B
8gm serbuk koko
1 sudu kecil coklat emulco

Bahan C
3 biji putih telur
50gm gula kaster
1/4 sudu teh cream of tartar

Adunan Corak Zirafah
1 biji putih telur
2 sudu teh gula kaster
1 sudu teh tepung gandum
2 sudu besar dari adunan (yang di ketepikan)****

Cara-cara :
1.  Sediakan loyang 10 x 10".  Lakarkan dengan pen corak zirafah di atas sehelai kertas minyak.  Masukkan ke dalam loyang, kemudian ambil sekeping lagi kertas minyak dan alas di atas permukaan kertas lakaran tadi.  Gunakan berus, celup dengan sedikit minyak dan gris permukaannnya hingga rata untuk mengelakkan corak dari melekat di kertas apabila di keluarkan.
2.  Adunan Coklat :  Bahan A :  Pukul kuning telur dan gula hingga berkrim, di ikuti esen vanila, air dan minyak.  Pukul sebati dan masukkan tepung, kaup balikkan hingga rata.  Ketepikan 2 sudu besar adunan *** (untuk corak zirafah).
3.  Pukul bahan C hingga kembang dan bertanduk, kemudian kaup balikkan perlahan-lahan dengan adunan selebihnya dan  bahan B untuk adunan coklat.  Gaul hingga sebati.
3.  Adunan Corak Zirafah : Pukul putih telur dan gula hingga kembang dan bertanduk.  Masukkan  2 sudu besar adunan yang di ketepikan tadi di ikuti dengan tepung gandum.  Kaup balikkan hingga sebati.  Masukkan adunan ke dalam piping bag yang di gunting muncungnya dan pipe di atas lakaran corak zirafah tadi.



4.  Bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 1 minit dan keluarkan dari oven.  Ketepikan.
5.  Tuang adunan coklat ke atas corak zirafah, ratakan dengan spatula.  Hentakkan loyang beberapa kali untuk mengeluarkan buih yang terperangkap di dalam adunan.
6.  Bakar pada suhu 190C selama 10-14 minit.
7.  Bila kek telah masak, keluarkan dari oven dan pindahkan ke atas wire rack.  Biarkan sejuk dengan permukaan corak zirafah berada di atas.  Keluarkan kertas alasnya perlahan-lahan supaya corak tidak terkoyak.

8.  Untuk mengulung :  Potong bahagian tepi kek.  Sediakan sekeping kertas minyak yang besar dan terbalikkan kek dengan permukaan corak zirafah di bawah.  Sapu jem / filing yang di sukai dengan rata di atas pemukaan kek dan perlahan-lahan gulung padat dengan kertas minyak.  Simpan di dalam peti sejuk selama 1 jam.


Filing
100gm whip cream
15gm gula kaster
(Putar hingga kental dan sapu di permukaan swiss roll)


Filing yg akak guna adalah krim aising :

125 g mentega
225 g gula aising
1 sudu kecil esen vanila

Cara membuatnya
  1. Pukul mentega sehingga kembang dan masukkan gula aising dan esen vanila
  2. Pukul sebati sehingga krim menjadi ringan

8 comments:

  1. As salam ina, slm maal hijrah....
    Sedapnya...zana tgk je ler, cuti masak2 skrg.

    ReplyDelete
  2. assalam kak Ina, wah rajinnya wat swiss roll zirafah...cantik2..mesti ank2 terpikat ni..

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Azlina...

    Wahhhhhh...nampak gayanya aura roll zirafah ni dah menular ke merata-rata...Cantik dan unik betul idea ni kan....

    ReplyDelete
  4. Salam Azlina

    I amik resepi ni dulu ya dear..i think this is a mabeles cake.. :)

    ReplyDelete
  5. Assalam ina, tahniah semua anak2 ina pandai2, sejuk perut.

    Cantik swiss roll zirah tu

    ReplyDelete
  6. Zanafahmi...Waalaikumussalam,meh la tengok, gambo je yg masih ada nie. Waaa, cuti masak yea! Bestnya.. :)

    Linapg..Waalaikumussalam, saja tergerak pulak hati nak try, berkenan sgt bila tengok kat blog kak wan tu..mmg pon anak2 suka sgt.. :)

    Sue@Nenie..ha ahhh la, mmg kreatif yg mencipta swiss roll ni kan! kita yg membuatnya pun rasa seronok.. :)

    YatMaria..Mmg very2 mabeles kek ni tau!! Bila2 free buat la yea, gerenti anak2 suka :)

    EmbunRosaliza..Waalaikumussalam, swiss roll yg kak wan buat lg cantik, sy buat x bape kemas sebenornye..hehe..xpe la janji sedap.. :)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaykumwbh kak Azlina tomey.....mmmm dap dap dap nye kek yg marbeleees ni. MMMMM zirafah pun konpius ni....amazingly vijak vijak.....musti manyak cedap dap dap dap yum yummy!!!

    ReplyDelete
  8. Ayu Safieza@Humaira...Waalaikumussalam, yeay..sukanya ustaz kecik dtg sini..Memang akak pun konpius..hehhh x mcm zirafah pun kan!! tp mmg manyak syedappp... :))

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...