Tuesday, April 5, 2011

WAJIK DURIAN UNTUK OPAH

Assalamualaikum....Tentu semua diwaktu begini sedang minum petang disamping keluarga tersayang. Dah beberapa hari line internet di rumah ni terganggu, sangat2 slow. Petang ni macam dah ok je, boleh la update..
Wajik durian ni dibuat malam semalam. Actually dah lama emak akak teringin nak makan wajik durian ni. Baru semalam akak sempat nak buatkan untuknya. Teringat akak waktu dulu2, sebut saja la teringin nak makan apa, dengan cepat pasti emak akak akan masakkan. Tak perlu minta2, sebut aje perkataan teringin maka tak beberapa lama selepas itu dapatlah apa yang dihajati. Memang akak terlambat membuatkan wajik ini untuk mama akak disebabkan kesibukan akak sejak kebelakangan ini. Harap2 dapatlah memenuhi citarasa emak akak. Anak2 akak memang tak sentuh langsung wajik ni, jeling2 aje dari jauh. Takpe2, mama tak kisah kalau tak makan, mama buat wajik ni especially untuk Opah. So, malam ni nampaknya akak kena la hantar ke Kampar.
Resepi macam biasa ada di bawah ni.. :)
BAHAN BAHAN
  • 1/2 kg beras pulut
  • 250 g gula merah
  • 1 cawan air
  • 500 ml santan pekat
  • 150 g gula pasir
  • Sedikit garam
  • 2 helai daun pandan
  • 8 ulas durian diambil isinya sahaja

CARA MEMBUATNYA

  1. Cuci bersih beras pulut dan rendamkan ia selama 3 jam & toskan
  2. Gaulkan beras pulut dengan 1 cawan santan cair + sedikit garam dan kukuskan ia sehingga betul2 masak. Ketepikan dulu
  3. Masak gula merah, gula pasir & daun pandan dengan secawan air sehingga mendidih dan pekat. Tapiskan & keluarkan daun pandan
  4. Masukkan isi durian, santan pekat & sedikit garam dan masak semula di atas api sederhana sehingga pekat
  5. Apabila sudah betul2 pekat, masukkan pulut yang siap dikukus tadi dan kacau2kan di atas api kecil sehingga betul2 kering dan rata
  6. Tutup api dan tuangkan ke dalam loyang yang dilapik dengan daun pisang
  7. Boleh la dipotong apabila sudah sejuk

8 comments:

  1. Assalam Azlina, pandainya buat wajik? seumur hidup zana tak pernah buat, makan pun setahun sekali..

    ReplyDelete
  2. Aassalam na..sedap nya wajib duyan, nak buat takut tak menjadi. masa blk kg ari tu ada lah wajib ni tapi manisss yg teramat, tak dapat nak mkn byk

    suka mak kalo dapat apa yg diingininya

    ReplyDelete
  3. sedapnya wajik ada durian....!

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum kak..lamanya tak singgah sini..haha 2-3 hari pun terasa lama juga...sedap wajik ni kak nieza tak pernah buat lagi dulu-dulu arwah tok dan mak jer rajin buat nieza tau mkn jer..hehe

    tiramisu cake pun nampak sedap...menarik resepi tu bila2 boleh cuba...:)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikumwbh Kak Azlina....

    Aduh...lamenye tak jumpe ni.....wajik ni emang peberat gak.....mmm tumpang duk dapur ni yer kak..nak menyalin resepi...hik3!!

    ReplyDelete
  6. Wajik Dorian....sedapnya....lama dah kak cek tak makan wajik ni....rajinnya Azlina membuatnya.... mintak sepotong...
    :-)

    ReplyDelete
  7. salam kak..wah..teringat bonda kat kg tengok wajik ni..psst,mintak skit leh..meleleh liur lak..huhu

    ReplyDelete
  8. Zanafahmi...Waalaikumussalam, mula2dulu waktu x pernah buat mmg rasa mcm susah aje, tp bila dh buat baru tau tak de la susah mana. zana ada jugak mkn setahun sekali, akak ni mmg jarang sgt mkn sbb malas nak buat lgpun anak2 x suka.. :)

    Rosaliza...Waalaikumussalam, yg akak buat ni pun agak manis jugak, mmg x larat mkn banyak, nasib baik semlm mak akak mkn xde komplen manis..hihi..emak akak dah tak larat nak masak benda2 mcm ni, so kalau dia kata teringin mkn apa2akak akan cuba tunaikan.. :)

    Noor Masri...Emmm sedap la jugak, nak puji lebih2 nnt org kata perasan pulak..:) Maceh yea sudi dtg tengok wajik deroyan..

    Nieza...Waalaikumussalam,ha ah la lama tak dengo cerita org Finland ni..Wajik ni buat utk emak akak, ada bnyk lg tu, kat rumah ni xde siapa yg sudi. kalau dkt boleh akak anto sepiring kat Nieza.. :)

    Ayu Safieza...Waalaikumussalam, maceh la sudi dtg dari jauh nak tengok wajik durian akak tu..dh salin resepi nnt jgn lupa buat tau.. :)

    Cik Cek..Rajin2kan diri demi bonda tersayang. Kalau kat rumah akak ni xde sape yg berkenan. Meh la dtg sini, lebih dari tu akak boleh bagi tau.. :)

    Suri solehah..Waalaikumussalam, wajik ni manis tau, mesti suri suka kan!! meh la dtg sini, banyak pun boleh akak bagi.. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...